Pilgrimsvandringar,  St Olavsleden,  Vandringar Sverige

Helleberget-Mörsil, tåg till Åre, 20,5 km

Tog lång sovmorgon idag, behövdes verkligen efter gårdagen..

Hellestugan, som jag så överlycklig kom fram till i ösregnet igår, är verkligen en oas uppe på ”berget”. Lisa, som jag tyvärr inte hann prata så mycket med, är massör, yogalärare, tror också hon utövar någon slags alternativ terapi och har hälsovandringar mm. Hennes företag heter Fjällugglan Helhet, och hon verkar verkligen gilla ugglor får man säga. Jag tänkte räkna dem, men gav upp. De tittade fram överallt 😄Underbart!
Underbar var även maten, vackert upplagd och mycket god. Hon hade till och med bakat glutenfritt bröd åt mig. 🥰

Middagen igår, så gott!
Behövde verkligen inte svälta
Några av ugglorna…
…och några fler.. 😄
Här sov jag som en stock inatt
Drog två visdomsords-kort innan jag gick, och de kändes ju bra 😊
Skorna kändes däremot mindre bra efter äventyret igår, men de var åtminstone torra

Efter en god frukost gick jag ut i det underbart friska vädret iklädd långa byxor och långärmat för första gången på länge. (Det varade i och för sig inte så länge, men var skönt den stunden iallafall ) Efter gårdagens åska och hällregn hade temperaturen sjunkit och det var så härligt och perfekt vandringsväder nu på sena morgonen. Vilken skillnad på dagens start mot mot igår då jag började med att springa genom ett mygghelvete på knöliga skogsstigar. Idag gick jag lugnt och sakta i myggfri, frisk och klar luft och funderade, njöt och lyssnade på fågelsången.

Byn Kluk är en riktig metropol, ha ha. Här finns bowlinghall, mack och en lanthandel. Tyvärr var den sista inte öppen när jag kom här, men jag ber er som kommer här när den är det att gynna den och handla en glass, dricka eller något.
Mötte en minion 😄😄
Lite molnigare var det på morgonen, skönt!

Strax innan Bleckåsen blev jag väldigt förvirrad när pilen pekade rakt in i en privat trädgård och sedan såg jag ingen fortsättning. Irrade omkring ett tag fram och tillbaka, tog fram GPS som visade att jag skulle korsa trädgården och sedan en äng nedför en backe ner till vägen nedanför. Det var ingen stor stig på ängen, men det blir kanske tydligare om ett par veckor när fler gått här. Jag antar att folket i huset sitter därinne och skrattar (eller suckar) åt virriga pilgrimer som snurrar omkring  i deras trädgård.

Började bli fikasugen så när jag kom till en stor fotbollsplan bestämde jag mig för gå in där.

Ingen match på Bleckavallen idag så jag kunde smita in utan att betala 😄
Jag tillhör väl bortalaget, ha ha

Inte alls lika mysigt fikaställe

Ett par hundra meter längre bort låg en rastplats vid en minnessten för freden mellan Sverige och Norge. Hade tänkt gå hit först, men var glad att jag hade stannat vid fotbollsplanen i mitt mysiga bås för bänkarna och bordet var trasiga och det låg alldeles vid vägen där bilarna susade förbi. Dessutom var stämpeln jättedålig, så inga bra vibbar alls här.

Nu bar det in i skogen igen. dags att ta fram Mygga för här var det ettrigt igen. Faktiskt skönare på landsvägen nu.

Här var kommat lite felplacerat.. Skulle vara 10,0 km. SÅ fort går jag inte..
Här fanns en ny dragning av leden mellan Andersböle och Semlan, jämfört med min bok (2018). Men eftersom det såg väldigt ojämnt ut, valde jag faktiskt cykelvägen. Orkade inte en till sådan tur in i skogen efter gårdagens sista etapp. Mina fötter ville också hellre ha jämna vägen, trots att det var hård asfalt. Dessutom var det myggfritt och lite fläktande vind ibland. Och så gott som bilfritt
Svårt att ta sig in här..
Falsk marknadsföring, inga semlor här inte!
Hu!
Ännu en minnessten över norsk-svenska freden, men här var mysigare att fika om man vill det. Jag gick vidare en bit till.
Gick lite i skogen igen, men bättre underlag här
I Semlan mötte jag den här glada rymmaren. Hade nog ätit för många semlor såg det ut som ha ha
Lunch utan semla (börjar bli tjatigt nu 😄)
“The hills are alive… “ 🎶
Kullarna ovanför Mörsil var mysiga att vandra i
Framme i Mörsil och första affären på ett par dagar 😊😊

När jag väl kom fram till Mörsil kom solen fram på allvar och började gassa. Perfekt, jag hann vandra färdigt i mer behagligt klimat med växlande sol och moln. Tog av strumpor och nederdelarna på vandringsbyxorna så de blev shorts, bytte till sandaler, så skönt!

Mina stackars fossingar får lite luft

Men nu började strulet.. Först i Mörsil sen i Åre, usch!

Efter glasspausen gick jag i sakta mak till tågstationen eftersom jag hade gott om tid tills bussen till Åre skulle avgå. När jag stod där kollade jag min biljett och där stod en annan hållplats än stationen, trots att jag hade valt den. Frågade en dam som inte visste så noga men hon trodde det fanns en expressbuss som inte stannade vid stationen utan bara uppe på stora vägen. Ve och fasa! Paniksprang med min ryggsäck skumpande och på ledsna fötter hela vägen upp till den hållplatsen (sen visade det sig att den bussen jag skulle med stannade vid stationen..) Bussen kom och jag hoppade på. Fullknökat med skolelever och ett väldigt tjatter. Kom till Järpen och märkte inte att alla gick av. Sen svängde plötsligt bussen runt och började köra tillbaka. Jag hade hoppat på fel buss i Mörsil och nu vände denna tillbaka!!! Oj va trött och less jag blev! Kom tillbaka till Mörsil och nu var det 1 1/2 timme tills nästa buss. Såg att ett tåg gick 10 minuter efter bussen och bestämde mig för att det var säkrare, inga fler bussar idag. Tåget är dessutom snabbare. Men vad skulle jag nu hitta på i lilla Mörsil? Som tur var fanns där ett litet café som skulle ha öppet en halvtimme till. Köpte en kopp te och satte mig och laddade mobilen och fixade till foton till bloggen.

Tjejen som jobbade på caféet var jättegullig. Hon lät mig sitta kvar en halvtimme efter stängning medan hon gjorde i ordning. Hon erbjöd sig också att köra mig till Järpen om det skulle underlätta för hon skulle dit. Nu hjälpte det inte eftersom jag ändå skulle ta tåget, men det var så snällt. Sen kom hon med en påse överblivna kardemummabullar och ville ge mig, men då de var med gluten kunde jag ju inte ta dem. Men så trevligt!
När jag skulle gå till slut stannade jag först utanför och skulle kolla min biljett, och då kom hon utspringande och frågade om jag visste var stationen låg. Jodå tack, jag har ju varit där ett par gånger nu, ha ha. Hon var ansåg väl förståeligt nog att jag var helt förvirrad och riskerade bli strandad i Mörsil. Så tillbaka till stationen ett par timmar senare och börja om från början. När jag var den enda på perrongen på den pyttelilla tågstationen blev jag orolig och tänkte jag att om det strular nu tar jag taxi till Åre, kosta vad det kosta vill. Men så hörde jag det ljuva plingande ljudet som signalerade att bommarna skulle fällas för att tåget var på ingående. Puh! Ta mig härifrån! Tänk att det ändå skulle bli en lång dag fast jag hade kortare sträcka idag, suck!

Äntligen!!
Vacker utsikt från tåget

Hade valt samma hotell som i höstas i Åre så jag behövde åtminstone inte leta utan kunde gå direkt dit, visste var det låg. Hotellet är obemannat på kvällen och man hämtar nycklarna i namnade kuvert i receptionen. Jag tog mitt kuvert gick till rummet och öppnade dörren. Helt knökfullt med grejer och alla sängar var ockuperade, fast ingen person där just då. Blev helt knäckt och desperat, klockan var nu 18 och jag ville bara duscha och vila nu. Ringde journumret och fick stå i kö jättelänge, sen fick killen på jouren inte tag på den ansvarige men han sa att det fanns några kuvert med extrarum ifall någon ringde sent och bokade. Jag tog det kuvert som såg bäst ut, dubbelrum med toa och dusch på rummet och sa att jag ville ha det. Inga problem. Fick äntligen komma in på rummet och duscha. Skönt att slippa gå ut till gemensamma duschar och toaletter! När klockan var 21.30 ringde tjejen som är ansvarig i receptionen och verkade precis ha sett på datorn att det blivit fel och hon sa hon skulle komma in genast. Eh? Nu? Det var kl 18, jag har fått ett annat rum.. Men jag vill ha sen utcheckning imorgon som kompensation, sa jag. Du får checka ut när du vill, sa hon. Så skönt, bussen till Tännforsen skulle gå klockan 15.

Fyra rum på hela det stora hotellet hade gäster den här natten, och ändå lyckades de ge mig fel nyckel..

Hå hå ja ja, vilket drama efter den härliga lugna vandringsdagen.. var helt slut! Men jag hade bra rum med egen toalett.. 😂😂