Pilgrimsvandringar,  St Olavsleden

Laberget Leirsted -Hellberg herberge, 22 km

Alla inlägg från tidigare etapper 2020 och 2021 (från Selånger till norska gränsen) finns på min sida St Olavsleden (även länkad i menyn upptill)

18 september 2022

(bläddra ner efter videon, får inte bort mellanrummet)

Sen frukost, fick inte boka förrän 8. Om tacomiddagen igår var en glad överraskning så var frukosten en besvikelse. Jag såg att de höll på att fixa ägg, flingor och annat till gruppen som skulle äta efter mig, men jag fick bara bröd och pålägg. Frågade om jag kunde få något mer, t.ex. yoghurt. Först fick jag nej, men sedan fick jag lite drickyoghurt åtminstone. Gjorde mackor till mitt lunchpakke som jag hade beställt.

Började gå längs asfaltvägen. Glad att det var söndag och väldigt lugnt. E6:an ligger i närheten så det är nog inte värsta rusningen på vardagar heller, men förmodligen mer än den här söndagsförmiddagen. Såg inte ett enda st Olavsmärke längs vägen, men var inte så orolig här fanns det inga möjligheter att gå någon annanstans. Bergvägg till vänster och vatten till höger 😄. Uppehållsväder än så länge😃😃.

Kom fram till byn Ekne och här var sista livsmedelsaffären på den Yttre leden. I guideboken (tror uppl 2022) står det att man går på asfaltvägar hela tiden genom samhällen där man kan proviantera, men det stämmer alltså inte. Det var mest asfalt idag också, men inga byar eller affärer. Leden går längs den fina Frostaleden sista dagen och det är inte asfalt och inga affärer. Om man vill handla får man alltså följa asfaltsvägen, vilket jag INTE rekommenderar för Frostaleden går som sagt mycket vacker längs fjorden.

Sista affären innan Trondheim

Jag behövde inte handla så jag gick vidare. Strax svängde leden inåt land och sedan in på en skogsstig mot Falstadskogen.

En varning om man går när det regnat: man passerade väldigt många små träbroar och de var fullkomligt glashala, som att gå på is. Jag gick väldigt försiktigt, men lyckades ändå dratta omkull. Slog mig ordentligt, och var MYCKET glad att jag inte brutit något eller ramlat mer åt sidan ner i bäcken 😬😬.

En av de många glashala broarna
SOL!!! Det var inte igår.. Inte i förrgår heller.. (I en halv minut, hann precis fota 😂)

Falstadskogen är vacker men har en mörk och tragisk historia. Här avrättades under 2:a världskriget över 200 fångar och kastades i massgravar. De flesta var sovjetiska medborgare eller jugoslaver, och även nästan 50 norrmän. Man tror också det finns fler gravar som inte har blivit funna.

Stod en stund vid minnesmonumentet och begrundade att vi människor inte lär oss av historien…

Varje funnen grav är markerad med en sten som den på översta bilden. Lite kuslig känsla när man går på stigarna och ser dem lite överallt.

Kom ut på en smal asfaltväg som var så gott som fri från trafik hela dagen. Otroligt vackert landskap så det gjorde inget alls att resten av dagens vandring gick på en bilväg.

Efter en stund kom så regnet.. Snart växer det simhud mellan tårna på mig, ha ha. Men det slutade faktiskt ganska snart och jag stannade vid vägkanten och åt en stående lunch. Då började det stänka igen och jag packade ihop och gick vidare. Såg i appen att jag redan hade gått 14 kilometer och det hade jag inte räknat med. Trodde jag var halvvägs ungefär dvs 11 kilometer.

..och så lite mera regn..
Lunch vid vägkanten
Bilden gör inte rättvisa åt hur stort och imponerande detta vattenfall var.

Till slut närmande jag mig fjorden igen och solen kom fram igen!! Hittade äntligen en plats att sitta ner i en busskur och vila benen lite efter nästan 5 timmars vandring. Fick faktiskt flytta mig in i skuggan för det blev för varmt i solen i kuren.

Gick längs fjorden och tänkte att idag hade det varit perfekt vandringsväder, bara 20-30 minuter regn och till och med lite sol.

Nu var jag så nära målet och för första gången denna vandring trodde jag att jag faktiskt skulle komma fram torr till boendet och slippa hålla på med blöta kläder och kängor. Tio minuter innan jag var framme öppnade himlen sig och släppte ner ett skyfall över mig, som var över när jag kom fram lika dränkt som vanligt.. Hade jag inte tagit pausen i busskuren hade jag klarat mig.. suck. 😞

Knackade på ett par dörrar till husen på härbärget, men det var väldigt öde. Ringde till slut, men värdparet var ute på tur i skogen. Men nyckeln till huset jag skulle bo i satt i dörren så jag kunde gå upp på loftet där mitt rum fanns. Det var ett enkelt, men rent, varmt och mysigt boende. De håller på att bygga ett pilgrimshus som kommer att ha en fantastisk utsikt över fjorden och en terrass där man kan njuta av den. (Tips till er som vandrar nästa sommar (2023) eller senare 😉)

Här bodde jag på loftet.
Det blivande pilgrimshuset. Oj vad fint det kommer att bli!
Tänk att sitta på den här terrassen en sommarkväll och vila sina trötta vandringsben.. 😊
Hoppade till rejält när jag kom in genom dörren och de här hängde strax innanför 😂😂😂
Det här mycket trevliga paret är verkligen mångsysslare: musteri, biodling, frukt och bärodling, stugby, liten camping, pilgrimshärbärge och säkert mer..

Duschade en våning ner och det blev ingen hårtvätt idag heller, det var inte mycket tryck i de strålarna.. 😄 Lagade te och la mig på sängen och vilade lite. Plötsligt knackade det på dörren och det var värdarna som kommit hem och kom upp och hälsade och pratade lite och gav mig en flaska egentillverkad äppelmust som var såååå god! Alla pilgrimer får det när de kommer.

Åh så god!! 😋😋

Efter en stunds vila var det dags att gå över till värdparet för middag i deras hemtrevliga kök. Möttes av två helt bedårande 6 veckor gamla hundvalpar som tumlade omkring.

Inte lätt att få dessa två på samma bild.. Ungefär som två små barn med spring i benen 😂😂

Åt en mycket god middag och hade som så många gånger förut när man får komma in i värdarnas hem en mycket trevlig stund. Ska erkänna att deras norska var liiiite svår ibland, men det gick bra ändå.