Pilgrimsvandringar,  St Olavsleden

Munkeby – Laberget Leirsted, 19 km

Alla inlägg från tidigare etapper 2020 och 2021 (från Selånger till norska gränsen) finns på min sida St Olavsleden (även länkad i menyn upptill)

17 september 2022

Glömde sätta på RELIVE idag så ingen video.. 😞

Ville stanna i sängen idag under täcket och inte ge mig ut till ännu en dag i regn. Men… Bara att bita ihop. Åt frukost och gjorde ”lunchpakke” och sen försökte jag torka min tvätt från igår med en hårfön. Förstår inte varför de inte har torkskåp på boendena i Norge, det regnar ju inte sällan här. 😏 Några ställen har haft torktumlare, men vill inte gärna använda det till mina ullkläder.

Min sista vandringsdag är måndag… Dagarna fram till dagen jag startade vandra var det också fint… ja ja, bara att gilla läget 😊

Hade valt att gå Yttre leden eftersom jag ville gå längs fjorden, och jag ville också bo på lilla ön Tautra i Mariaklostret. Det var med facit i hand ett klokt beslut eftersom inre leden nu var väldigt blöt och lerig på grund av allt regn och det var besvärligt att ta sig fram vissa sträckor trots att de enligt uppgift skulle ha lagt ut spångar på en del ställen. Enligt guideboken skulle det bli mest asfalt på Yttre leden och regnet skulle som sagt inte avta de kommande dagarna enligt prognosen, så jag var inte så ledsen för underlaget. Förhoppningsvis skulle det inte vara för mycket trafik och inte heller för mycket moln som skymde utsikten. (Informationen om asfalt (och samhälle med affärer) visade sig vara delvis fel/gammal information. Mer om det i kommande dagars inlägg)

Skorna stank lite mindre efter gårdagens skrubbning med tvål och sedan timmar i skotorken😄 Men det skulle förmodligen bli lika illa snart igen i denna blöta. Men det var ändå dags för nya efter denna vandring.

Gick iväg och regnet hade faktiskt börjat avta, hurra. 😀 Gick nedför den långa backen tillbaka mot vägkorset där den yttre leden började. Dagen innan när jag gick samma backe uppför i hällregn var det så tungt trots att jag såg härbärget framför mig.

Strax nedanför härbärget i Munkeby. Har man inte valt väg innan, måste man göra det nu. Inre eller Yttre leden? Jag hade valt Yttre redan innan jag reste hemifrån.

Gick ned till klosterruinen och tog mig en titt innan jag gick vidare till starten av Yttre leden nere vid den bron som jag hade letat efter i snårskogen dagen innan.

Fin fikaplats i bättre väder
Här börjar Yttre leden.

Tog mina första steg in på Yttre leden och fortsatte i en vacker lövskog längs floden.

Kom till ännu en bro, gick över och fortsatte på stigen längs floden på andra sidan.

Alternativa sovplatser för de tuffa? Kan möjligen tänka mig der om jag har sällskap och det INTE spöregnar. Men det är synd att missa det fina härbärget i Munkeby 😊
Här var det inte lätt. Fanns inga möjligheter att gå runt stigen så det var bara att kliva ”igenom” trädet. Fastnade i grenar med ryggsäck och fick lirka mig igenom och det tog en stund. Var glad att trädet var dött för jag fick bryta av några grenar, men bad ändå om förlåtelse till trädet. 😊

Stigen gick över till en grusväg, som så småningom kom fram till ett T-kors. Det fanns en markering strax innan, men kunde inte hitta någon som visade om jag skulle gå till höger eller vänster. Gick först en bit till vänster, men såg ingen markering. Vände och gick åt andra hållet. Såg att jag skulle komma fram till en större väg efter nån halv kilometer eller så. När jag så småningom kom dit hade jag fortfarande inte sett någon markering och jag kollade på kartan och såg att jag gått åt fel håll. Men den rätta vägen gick i ett U och kom fram till samma bilväg längre fram. Valde då att inte gå tillbaka ännu en gång, utan fortsatte på asfaltvägen tills jag mötte leden igen.

Här ska man alltså gå till vänster, men jag gick till höger och det funkade också.
Här till vänster kommer leden igen

Fortsatte på asfaltvägen ett tag mot Levanger. Det var en del bilar så det var skönt att det kom en separat cykel/gångväg när jag närmade mig staden.

Fin bro i ett tråkigt industriområde vid entrén till Levanger

Levanger är en fin liten stad med vackra gamla trähus längs leden som går längs floden. Kom så klart inte in i den låsta kyrkan. Det hade varit trevligt att komma in under tak för att värma sig och slippa regnet ett tag. Inte lätt att vara en frusen och blöt pilgrim här.. Tänkte först ta en stående lunch under taket utanför en stängd butik, men ångrade mig och hoppades att det skulle finnas ett trevligare alternativ i arboret (arboretumet) på andra sidan floden i Levanger aboret (arboretum). Tog på ryggan igen och fortsatte mot bron.

Fina trähus. Kanske det lilla grå är det minsta i Levanger?
Ännu en fin, men låst kyrka
Tänkte fika här, men nä.. Det måste finnas trevligare ställen.

Korsade floden och gick uppför en brant backe till det fina arboret.

Hade gärna velat utforska trädplanteringarna men det var för blött och regnigt, och jag var hungrig och fikasugen nu. Hade sett att det skulle finnas ett vindskydd där. Mötte en hurtig trevlig norrman ute på tur och frågade honom. Han följde med mig till platsen med två vindskydd. Under tiden vi gick pladdrade han på en för mig obegriplig norska. Då och då nickade jag och mumlade något som jag hoppades var någorlunda passande. Kändes som déjà vu från i maj när jag vandrade med spanjoren Paco på Camino Primitivo några dagar och försökte hänga med i hans smattrande ultrasnabba spanska. 😄

Åh vad skönt det var att få sitta under tak och vila lite, äta en macka och dricka te! Bestämde mig för att inviga min nya fina blå St Olavskåsa med te nu, för det finns tydligen inga St Olavskällor längs leden i Norge. Konstigt, det finns ju flera jättefina i Sverige och jag använde min gröna kåsa hela tiden där.

(Ni som följde mig på bloggen då minns kanske min desperata jakt på min gröna kåsa? Nu hade den kommit i en blå variant som jag bara var tvungen att ha, men den här gången gjorde jag det lätt för mig och köpte en i förväg via den fina webbshoppen på den svenska webbsidan. Tyvärr har jag hört rykten om att den kanske ska lägga ner så vi får försöka stödja den. (Jag får ingen ersättning för rekommendationen, vill bara stödja Saras som lägger ner mycket tid. https://stolavsledenshop.se )

Så fin! 😍😍
Behövde verkligen detta nu 😊

Hade nu gått ganska precis hälften , dvs ca 10 km. Gick vidare betydligt piggare igen efter pausen. Vandringen genom arboret var mycket trevlig och vacker, trots att det var lerigt och blött.

Sau = får (fick googla det), men såg inga. De höll sig kanske undan regnet. 😄😄
Klafs klafs

Kom fram till en pytteliten sittgrupp som gjorde mig barnsligt glad. Såg i fantasin hur små trötta vättar satte sig här och vilade på väg hem genom skogen. 🥰🥰

Stavarna ska försöka visa hur liten den söta sittgruppen är.
Fina ord vid några bänkar med utsikt ner över floden och Levanger.

När man kom ut från det fina arbret blev det asfaltväg igen. Men det var inte så trafikerat här så det var ok och utsikten mot fjorden var fantastisk.

Ju närmre jag kom till fjorden, desto kyligare och blåsigare blev det och regnet piskade mot mig. 😬😬

Alstadhaug kirke från 1100-talet. Försökte inte ens känna på dörren..

Efter ett tag svängde leden ner på en grusväg mot vattnet. Skönt att slippa bilarna igen. Och det hade faktiskt slutat regna nu, joho!

Uttittad igen.. Men inte förföljd den här gången.😂

När vägen kom fram rakt på en gård trodde jag att jag gått fel och missat en markering. Valde ändå att fortsätta för i värsta fall fick jag klättra upp på bilvägen igen, den gick ju ovanför och jag gick på rätt håll åtminstone. Gick runt gården och hamnade på en lerig och hal igenvuxen väg som var lite besvärlig 😛. Halkade i leran och satte mig på sidan, men lyckades åtminstone undgå att ryggsäcken tog i. Till slut kom jag fram till ännu en gård och hade inget annat val än att gå igenom. Tassade försiktigt och hoppades de inte hade lösa vakthundar som så ofta i Spanien, men när jag kom förbi såg jag till min förvåning en markering. Jag var alltså på rätt väg.

Trodde jag var fel, men jag var rätt

Fick ta en tröstfika med mina sista kakor från frukostbuffén i Stiklestad och hämta mig lite innan jag skulle ut på bilvägen igen. 😊

Nästa bit var riktigt hemsk! Det var tydligen vägarbete på E6:an i närheten och all den trafiken drogs om här. Stora lastbilar dundrade förbi i hög fart alldeles för nära, usch det var inte roligt! När jag äntligen kom fram till slutet på den tillfälliga ”autostradan” var jag rejält trött både fysiskt och psykiskt. Sista biten fram till boendet var lugnare igen och väldigt få bilar.

Uppe till vänster: lugnet före hemska stormen på bilvägen. Nedre vänster: äntligen svänger motorvägstrafiken tillbaka på E6:an igen. Höger: framme, puh!

På Laberget Leirsted var det full rulle. En frikyrka hade bokat stället för hela helgen och det var massor med barn, ungdomar och vuxna om vartannat. Vet inte om de även hade bokat pilgrimshuset, men jag fick alla fall inte bo där. Fick ett rum i suterräng som verkade vara under reparation. Det var helt ok, varmt och rent, men det verkade vara vattenläckor på två ställen där det var stora pölar, och varje gång någon spolade i toaletten ovanför (tror jag det var) så lät det som vattnet forsade in i rummet. Lyckligtvis kom det det ljudet från ett stort rör som gick genom taket och golvet på toaletten, så tack och lov läckte det inte in där. 😝 Tror det är bättre att bo i pilgrimshuset, men som sagt, mitt lilla lya var ändå helt ok med egen toa och litet pentry. Fick gå ut och in igen för att komma till duschen. Satte de dyngsura (igen) kängorna i skotorken (igen), men inget torkskåp här heller så ingen tvätt. Tvätten jag tvättade i Stiklestad för 2 dagar sedan hade så gott som torkat nu, så jag hade som tur var rena strumpor och underkläder att ta på efter duschen. Det jag tvättade igår var fortfarande långt ifrån torrt. Hade tänkt tvätta tröja och tights i maskin idag, men så blev det alltså inte. Knappt lönt nu…

Pilgrimshuset som jag alltså inte bodde i
Tog två slangar till varje känga för de var rejält blöta
Min mysiga lilla lya (med utrivet innertak)

La mig på sängen efter duschen och vilade. Var så trött. Drack te och försökte blogga lite men gav upp och kollade på film istället.

Åt middag innan den stora gruppen hade abonnerat matsalen. Tacos! Oj så gott! 😋😋😋Åt nästan för mycket. 😄 I allrummet utanför spelade och sjöng en grupp, men publiken var rätt oartig och ointresserad så jag tyckte lite synd om dem.

Tillbaka till min lilla lya för mer film och lite bloggande.

Den här natten blev ännu mer livad än den förra. 😳😳 Ingen musik men spring, klamp, rop och högljudda diskussioner. Vid midnatt stoppade jag i mina super duper öronproppar i öronen och somnade äntligen (Happy Ears, det enda som funkar för mig och stänger ute ALLT ljud). Inte hade man väl anat att de nätter man skulle bli störd här, skulle det vara av en kyrkokör ena natten och ett frireligiöst gäng andra natten. 😂 Klockan ett vaknade jag igen och tog ut propparna för att höra om det slutat, men de var fortfarande igång. Vet inte hur länge de höll på för jag somnade om och sov sedan gott resten av natten. 😴😴