Pilgrimsvandringar,  St Olavsleden,  Vandringar Sverige

Mörsil – Hållandsgården, 20,5 km

(Bilder längre ner)

Tog tåget från Östersund halv åtta på morgonen och kom fram strax efter åtta till Mörsil. Fick gå en bit längs bilvägen ut ur Mörsil från stationen för att komma på St Olavsleden, men sen kommer en fantastisk vandring längs Indalsälven. Innan man kommer fram till älven kan man stämpla sitt pass vid Römmen, ett litet fint museum med flera byggnader.
Första 1-2 timmarna var det underbart väder, om än väldigt blåsigt. Längs älven fanns det många rastplatser med fin utsikt, men som sagt, mycket vind så det blev kallt att vara stilla. Fanns även toaletter vid nån badplats, tror ca en timme från Mörsil.

Vid ett kuperat parti fick jag en tanke att det kanske var lite halt efter gårdagens regn i kombination med alla löv, och vips gled jag nerför och vek höger knä och högerfot som fastnade lite och hamnade under mig. Blev jätterädd att jag skulle skada mig och skrek högt, men som tur var blev det inga skador. Tack yoga och allmän vighet, tänkte jag, annars hade det gått åt fanders. Man faller inte smidigt med en tung ryggsäck. Usch att bli liggande skadad mitt ute i kalla skogen! 😬😬

Gick sedan någon kilometer längs E14, Och idag kom det mycket bilar och lastbilar i hög fart. Men sen bar det ner skogen igen. När jag kom fram till Strandgårdens gästgiveri var jag fikasugen, men tänkte att det var väl igenbommat som de flesta andra ställen. Chansade, och hurra, dörren var olåst! Där inne mötte jag en mycket trevlig kvinna som höll på att dammsuga och städa efter ”stökiga älgjägare”. Lånade toaletten och frågade om det fanns någonstans jag kunde fika. Eftersom hon höll på att städa kunde jag inte sitta i själva gästgiveriet, men hon sa att jag kunde sitta i ett litet hus längre bort som hon höll på att göra i ordning för pilgrimer att bo i så småningom. Fick en stämpel av henne innan jag gick till härbret som hon kallade det. Visste inte vad det var, men antog att det var en liten stuga eller något. Hon sa att nyckeln satt i, och det var en av de största nycklar sett någon gång.. Kämpade länge med låset, och var väldigt nära att ge upp och gå vidare för jag stod och frös i vinden. Men till slut blev jag bönhörd och lyckades öppna dörren och kom in i en supercharmig liten stuga. Här skulle jag kunna tänka mig att bo en varm sommardag, eller nu med för all del, om kaminen är brukbar. (Se alla fina bilder längre ner.) Vågade inte låsa dörren ifall jag skulle bli inlåst, hemska tanke! Jag ställde min ryggsäck mot dörren för att hålla emot vinden, men det hjälpte inte utan den flög upp då och då och det isande vindarna kom in i stugan som inte var varm från början.

Efter denna ändå trevliga fikastund skyndade jag mig vidare i rask takt för att värma upp mig. Även om solen sken så var vindarna kalla så det var skönt när jag så småningom kom in i skogen igen i lite mer lä. Tyvärr var det bara en kort bit i skogen sen var det dags att ge sig upp och gå en bit längs E14 igen. Nu försvann det fina vädret och det småregnade från och till de närmsta timmarna. Men inte i närheten av igår iallafall, skönt!
I Järpen gick jag in på Lundhags stora fabriksutförsäljning som ligger här. Inte bra att släppa in mig på en outlet med friluftsvaror och kläder. 😬 Men var duktig och köpte bara en välbehövlig ullmössa. Vill inte ha mer i ryggsäcken att bära på, förutom möjligen en tunn ulltröja till, men det hade de ingen fin till utförsäljningspris.
Från Järpen till Hålland var det många långa, sega backar. Jag tänkte att får man inte ”buns of steel” efter den här dagen så får man det aldrig. 😄

Hörde lite helikoptrar och tänkte att nu närmar jag mig Åre-trakten där turisterna håller till.

Plötsligt saktade en bil ner bredvid mig och killen som körde frågade om jag var pilgrim. Han bjöd in mig på fika till hans och hans frus nystartade ställe med fik, loppis, frissa mm i samma hus. De planerar också att hyra ut rum till pilgrimer nästa år. Jag tog en kort fika och pratade lite, men ville sedan vidare för nu var jag nära mitt mål, Hållandsgården. Blev så glad när jag kom fram för vilket mysigt ställe det är! Fick ett så trevligt bemötande. Blev fotad till tavlan där årets alla pilgrimer sitter (inte så många i år). Kan verkligen rekommendera att bo här! Jättefin trädgård, mysigt samlingsrum med öppen spis, med mera. Jag hade bokat det billigaste rummet, så det var ju ett helt vanligt vandrarhemsrum med dusch och toalett i korridoren. Men det finns även dyrare rum att hyra om man skulle vilja bo bättre. Men mitt rum är helt okej och jag bor ju själv nu i rummet, ja i hela korridoren 😬😬. Duschade och slängde in tvätt i tvättmaskinen som jag fick låna. Gick sedan ut och tittade på den jättefina träkyrkan som mannen som startat Hållandsgården plus några pensionärer har byggt tillsammans efter medeltida modell. Helt otroligt fin! Gick sedan in och la mig en stund på sängen och vilade. Det skulle komma ett gäng konfirmander och de skulle äta innan lektionen, så jag fick hänga på maten. Men de sa till mig att komma upp lite efter konfirmanderna så skulle de nog vara klara. Ha ha! Jag kom upp, kökspersonalen kom fram till mig och sa att ungdomarna hade ätit upp allt kött så de fick stå steka nytt men det skulle snart vara klart. 😄😄 Det var riktig tonårsmat, tacobuffé och chokladpudding till efterrätt, mums! Men alla dessa tonåringar hade ju skövlat tacobuffén 😄😄 Men till slut blev den stackars kocken klar med ny mat och jag fick äntligen äta. Så gott. Mannen som ansvarar för stället (tror jag det var) kom och började prata med mig om min pilgrimsvandring. Han var snäll och satte in ett element i mitt rum eftersom jag tyckte det var för kallt och sen sa han att han skulle tända en brasa i vardagsrummet till mig. Där satt jag i en fåtölj, åt min chokladpudding och drack te och bara njöt efter maten.

Vandringen längs Indalsälven börjar
Den här bänken var jag bara tvungen att sitta en liten stund på och hämta mig efter vurpan.
Här ser jag kalfjäll för första gången på den här vandringen
Någon hade satt upp den här tavlan på sin vägg. Kul idé. Ser ni min autograf?
Roliga svampar. Någon kunnig som vet vilken sort det är?
Det trevliga härbret jag fick sitta och fika i vid Strandgårdens gästgiveri
Så mycket fina detaljer!
Jag erkänner! Jag luktade på flaskan, men det var inget värmande i den… 😄
Så här fint är det utanför. Men låset får de nog fixa till
Lundhags outlet.. Här kunde jag ha gått länge om jag hade haft bil att transportera inköpen i.. 😄😄
Mörka moln
Blev verkligen uttittad av dessa kossor 😂😂😂
Fiket jag blev inbjuden till vid Undersåkers kyrka
Underbara Hållandsgården!
Shopen
Tänk att några pensionärer har byggt denna! Vilket engagemang!
Allt är av trä, t.o.m. predikstolen. Så fint!
Myyyys!!!
De har även byggt en väldigt detaljerad modell av Jerusalem på Jesu tid.
Till och med Golgata, korsen och grottan finns med