Camino San Salvador,  Pilgrimsvandringar

Poladura de la Tercia – Llanos de Someron, 19 km

“This is the crown jewel of the Camino San Salvador” från Enders guidebok
Obeskrivlig dag, otroligt tuff.. ..och alldeles underbar..

10 maj 2022

Bild från Enders Camino San Salvador guide

(Bilden ovan stämmer inte helt för vi gick inte ner till Pajares från Puerto de Pajares utan tog en annan väg till Llanos de Someron. Ungefär 3 km längre och med låång uppförssträcka genom vacker skog till byn. Men det var värt varenda steg upp till det underbara härbärget i Llanos.)

Kom upp först av alla och smög ut i lilla köket och satte på vatten till te och min frystorkade gröt. Tyvärr satte jag på mig linserna innan och då behöver jag ju läsglasögonen som jag glömde ta med.. Vågade inte tassa ut igen i sovsalen och börja rota så jag hällde i vatten på måfå, vilket resulterade i soppa istället för gröt 😝 Nåväl, det var ändå den bästa frukosten hittills på denna resa och det säger en del..

De tre snabba spanjorerna stack iväg som oljade blixtar och sen såg vi inte dem igen förrän i Llanos. Själv vandrade jag iväg med Ana och Felipe, portugiserna. Det var så svalt och skönt nu på morgonen, perfekt vandringsväder. Men ju högre solen steg, desto obarmhärtigare blev det. Men samtidigt är det väldigt vanligt med moln och dimma just den här sträckan, så vi fick stå ut med hettan när vi fick den här utsikten..

Här hade fleecen ännu inte åkt av, men det dröjde inte länge

The Salvador cross

Högsta punkten på Camino SS, 1578 m ö h. Coito hill

Välbehövlig paus och fossingarna luftades och fick byta strumpor.
Gulliga Ana hade en San Salvador bandana och jag hade undrat lite avundsjukt var hon fått tag på den. Plötsligt kom hon och knöt en på min ryggsäck 💕
Oj va tunga och sega backar 🥵 (Fotar bakåt så det är inte nedförsbacke)

Nu har vi passerat gränsen till Asturien och de välkända stenmärkena börjar dyka upp. Här är det första.

Stannade och tog en snabb fika i baren vid vägen i Puerto Pajares. Då trodde vi att det jobbigaste var över.. Tur att vi inte visste.. 😵‍💫🥵

När jag gick igenom bilderna till dagens inlägg insåg jag att hästepisoden som jag skrev om igår, faktiskt hände den här dagen.. ja ja, dagarna flyter ihop och man är rätt seg i skallen efter en lång tuff dag. Men här nedan är lite bilder från spektaklet, även om jag inte hann fånga den galna hingsten i galopp, hade fullt sjå att klara livhanken..

😂😂😂 Önskar jag hade tagit en video. Hästen står och kliar magen på caminostenen 😂😂
Anna gör en caminopil till efterföljande pilgrimer
😬😬
Inne i grönskan, men inte svalt, det var som i en regnskog. Lösa stenar och man kanade ofta.
Äntligen ser vi Llanos.

Stapplade in på gården till härbärget där spanjorerna applåderade när vi kom. De såg oförskämt fräscha ut där de satt och drack öl i skuggan. De hade visst kommit 2 timmar före oss hmpff 🤨

Drack den här i ett svep 🥵

Underbart fräscht och mysigt härbärge! Så välkomnande efter denna långa dag. Välplanerat med bänk i duschen att lägga sina saker på, låsbara skåp m.m. Obeskrivligt skönt att få duscha och tvätta håret! Mark och Fiona, australiensarna, dök upp lika trötta som vi. Tvättade mina kläder innan jag äntligen fick sträcka ut mig på sängen i väntan på middagen. Försökte blogga men var för hungrig för att kunna koncentrera mig.

Dukat för en god och trevlig pilgrimsmiddag.
Jättegod pumpasoppa

Det blev en mycket trevlig middag, bildade engelskspråkig hörna tillsammans Mark och Fi, för de spansktalande blev allt högljuddare och omöjligare att förstå. Firade Anas födelsedag med sång och kaka och äcklig kaffeshot Xupito (gav min till Ana efter en klunk) Pablo och Rosario hade lagat den bästa middagen hittills på den här resan. Sallad med egen olivolja, pumpasoppa, asturisk gryta (men Marks och Fionas vegetariska variant var godare) Hemmagjord yoghurt till mig (pga glutenfritt) och tårtbitar till de andra. Det blev alltmer högljutt och jag sa till slut godnatt och gick upp till sovsalen. De andra dröjde inte länge…