Camino Primitivo,  Pilgrimsvandringar

”Vilodag” Lugo (8km..)

21 maj 2022

Hade lite sovmorgon och det var tur för det var svårt att somna. 😵‍💫 Mannen i rummet bredvid snarkade så väggarna vibrerade. Till slut fick jag sätta i öronproppar trots att jag hade eget rum.

Det var redan varmt ute på morgonen, enligt prognosen skulle det bli 33°.. 🥵🥵

Den här frukosten var INTE värd 6€!

Gick till den lilla busshållplatsen i ”centrum” av A Fonsagrada. En liten buss dök upp. Den märkliga italienskan från Borres dök upp med en lika märklig man från samma land. Den enda passageraren som inte hade munskydd med sig var konstigt nog en spanjor, som borde ha bättre koll på reglerna i sitt land. Han hade tur för jag hade extra och gav honom ett, för det fanns inget öppet ställe att handla på. Han hade inte fått åka med och det gick bara en till buss kl 18 eftersom det var lördag.

Den första delen av färden till Lugo blev inte rolig. Det var som att åka radiobil i över en halvtimme 🤢🤢🤢Hade som tur var åksjukepiller. Det var så illa att tom italienarna och spanjoren reagerade. Jag skulle bara snabbt kolla något på min mobil och spanjoren som satt nära sa till mig att inte titta på mobilen för då skulle jag bli åksjuk. Vi satt och klamrade fast oss i sätet framför och det kändes som en whiplash var på gång..

Spanjoren med den dåliga foten från Borres kom på i en stad efter 30 min. Han hade ju börjat vandra igen i Borres trots den enorma blåsan på halva undersidan av foten och gått den tuffa sträckan över Hospitales. Nu betalade han priset för att inte ha väntat längre, och kunde inte vandra mer.

Vägen blev tack och lov lite mindre kurvig andra halvan av sträckan men chauffören fortsatte köra som en galning. Väl inne i staden Lugo körde hon över brutala farthinder så man lyfte från stolen 🤢😵‍💫

Lugo är en storstad, med den vanliga vandringen in i stan genom industriområden. Var ganska glad att slippa det, och bara behöva vandra ut ur staden dagen därpå. Kände mig redan stressad av storstadsmiljön, men centrum innanför den gamla intakta ringmuren var väldigt charmigt.

Irrade runt en stund men hittade mitt hotell till slut. Gick in för att fråga om jag kunde lägga min ryggsäck där eftersom incheckning inte var förrän klockan 15. Men jag hade tur och mitt rum var klart fast klockan bara var 10:15, lycka! Gick upp och gjorde som spanjorerna och tog en liten siesta innan jag gick ut på stan. Hade nu bestämt mig för att skippa sovsalar de återstående dagarna och bo i eget rum. Kände att mitt utbrända jag hade fått nog och behövde lugn och ro.

Finaste hotellet på denna resan. Passade på när jag hade liten vila från vandringen och tid att njuta av rummet.

Det kändes lite sorgligt att jag nu hade åkt ifrån de jag hade lärt känna på Camino Primitivo, men jag hade inget val för jag hade planerat för få dagar den här semestern.. Återigen, min hjärna hade inte varit på topp på länge, och klarade inte av planering särskilt bra heller😞🤯 .

Katedralen från sidan
Katedralen framifrån. Tycker inte det ser ut som en typisk katedral. Det var vin- och matmarknad framför 😄

Efter min lilla siesta promenerade jag runt i den mysiga stadskärnan. Det var för ovanlighetens skull molnigt och ingen tropisk hetta, så perfekt för sightseeing i stadsmiljö. Efter ett besök på turistbyrån irrade jag omkring lite i de trånga och slingrande gatorna och försökte hitta de sevärdheter som jag fått tips om, men det var inte lätt. Hittade också långt om länge en affär som sålde gummiploppar till stavarna. Svindyra jämfört med hemma, men inget val. Gillar inte känslan av metall mot asfalt och betong, inte skönt för varken öron eller axlar och händer.

Mycket grafitti i den här staden också, men detta var ju fint iallafall
En gång om året sprutar den här fontänen tydligen vin.. 😳 Tyvärr inte den här dagen 😄
De profiterar stenhårt på det romerska temat i den här staden (pga ringmuren..)

Tog ett varv på den vackra välbevarade ringmuren som byggdes på 200-talet! Den går i en cirkel lite mer än två km runt den gamla stadskärnan. Såg inte så många andra turister, utan mest motionärer som joggade runt muren.

Santiagos port. Det är han som är avbildad ovanför, och det är här pilgrimsleden går ut ur staden. Skulle alltså passera ut här dagen därpå igen.
Snart framme vid katedralen efter ett helt varv

Efter ringmuren åt jag en sen lunch. Förvånansvärt svårt att få glutenfritt i denna hyfsat stora stad. Det fick bli potatis med guacamole och en glass till efterrätt, riktig gourmetlunch..!

Insåg att jag var tvungen att handla mat till de kommande två dagarna eftersom det skulle vara dåligt med affärer fram till anslutningen till den Camino francés, där är väldigt mycket mer service. (Och väldigt mycket mer pilgrimer..)

Efter matshoppingen tog jag en te på hotellets takterrass. Vid bordet bredvid satt ett gäng högljudda damer i 70-års åldern. De hade väldigt roligt, hoppas jag blir likadan när jag är 70 😄 De satt som tonåringar och fnissade och kollade på något roligt på mobilen,  ha ha

Tillbaka på rummet, vilade och bloggare. Hade faktiskt lite hemlängtan, som man kan få när man har skilts från någon man vandrat ett tag med och känner sig ensam 😞